Program årsmöte 2019

Fredag den 8 november

19.00    Dansföreställning ”Mannem vuajnah” på Riksteatern i Stockholm.

Adress: Hallundavägen 30, Norsborg.

Samling: 18:00 för er som vill samåka från Centralstationen.

Lördag den 9 oktober

09.00-10.00         SANKS (Ev inställt)

10.00-10.15         FM fika

10.15-12.00        Bálges – Projekt om läkande skrivande med Ylva Maria Pavval och Ella-Maria Nutti

12.00-13.30        Lunch på hotellet

13.30-15.30        Workshop, välj mellan:

1. Marika Renhuvud – workshop i samband med dansföreställningen ”mannem vuajnah”

2. Ann-Charlott Pavval – yoga för återhämtning och ny energi

15:30-15:45         EM fika

15:45–17:00        Inspirationsföreläsning med Ann-charlott Pavval.

19.00                    Middag och häng.

Söndag den 10 november

09.00–12.00        Årsmöte

12.00-13.00        Avslutande lunch innan vi tackar för helgen.

Niejda bekostar

• Boende. Del i flerbäddsrum fredag – söndag på BEST WESTERN Kom Hotel.
  • Deltagande på föreläsningar och workshops.
  • Dansföreställning fredag kväll.
  • Frukost, fm och em fika, lunch och middag på lördag
  • Frukost och lunch på söndag.
  • Resa har Niejda tyvärr ej möjlighet att bekosta, utan detta bekostas av deltagaren själv. Önskar du samåkning har du möjlighet att ange din avreseort, hur du reser, samt vilken väg du åker – i formulärets nedan. Vi återkopplar sedan med eventella matchningar till er som kan samåka. OBS

Kostnaden för att delta på denna helg är ett medlemskap för Niejda 2019 på 50kr.

Gå in på denna länk för att bli medlem: http://www.trippus.net/niejda

Föreläsning och workshops

MARIKA RENHUVUD

Marika är en modern dansare och koreograf från norra Dalarna i Sverige. Hon är nu tillbaka i Dalarna men dansar, koreograferar och undervisar på olika ställen i världen. Hon är utbildad på skolan New Education For Contemporary Dance i Härnösand och Balettakademien i Stockholm och har ett diplom i dans för barn och unga – didaktik 1.

Förutom dansen brinner Marika för att sprida kunskap om sitt samiska ursprung och alla hennes dansstycken grundas på eller innehåller tankar och idéer som kommer från den samiska kulturen. Självklart också hennes nya dansföreställning, Mannem vuajnah.

Föreställningen Mannem Vuajnah handlar om identitet och tillhörighet. Den tar dig in i den samiska kulturen med en önskan om att se och värna om urbefolkningen samerna. Hur kan man skydda sig som minoritet i ett majoritetssamhälle? Hur krockar kulturer? Kan vi bygga broar mellan kulturer? Öppna dina ögon – Ser du mig? Föreställningen sätts upp med hjälp av landstinget Dalarna, Kulturrådet, Sametinget, längmanska kulturfonden och i samarrangemang med Riksteatern Hallunda. I samband med dansföreställningen hålls en dansworkshop i improvisation och komposition. Workshopen grundar sig på tillvägagångssätten som skapat föreställningen och låter deltagarna sätta sig in i hur skapandeprocessen har sett ut. Man får som deltagare se både hur det kan se ut att jobba som dansare och koreograf samtidigt som det finns tid att ställa frågor angående föreställningen och skapandet av den.

ANN-CHARLOTT PAVVAL

Yoga ett pass för återhämtning och ny energi (ca: 90minuter)

Ett pass där grunden är du ska kunna komma precis som du är, tillåta dig
att landa i det som är utan prestation, utan krav, inga rätt eller fel. Bara en önskan om att få vara med dig själv en stund.

Obs! Man måste själv ta med sig en yoga-matta till denna workshop!

Vi kommer att jobba med yogapositioner som stärker några av kroppens mest stressutsatta områden och organ: rygg, nacke, axlar, mage, njurar och binjurar.  Under passet kommer vi använda andningstekniker som hjälper dig slappna av och aktivera kroppens återhämtande och läkande system, det parasympatiska nervsystemet.

Avslutar med en meditation som hjälper dig stilla ditt sinne och vara här och nu. Och sedan en stunds stilla vila.

Workshop ”Bli ditt bästa jag” –vad händer i hjärnan och kroppen när vi är i stress. Hur vi kan hjälpa oss till hållbar hälsa!

Föreläsning och workshop om vad som händer i hjärnan och kroppen som system, när vi är i stress. Vi pratar om stressorer och hur vi kan identifiera egna stressorer och reaktionsmönster för att kunna arbeta med strategier som motverkar stress. En workshop som hjälper dig på resan att bli ditt bästa jag!

Vid frågor kring din bokning:
Välkommen att kontakta Madeleine Jurefors på konferensbyrån ASM Event – som har hand om våra bokningar och deltagarservice.
+46 70 – 205 59 83, niejda@asmevent.se

Vid frågor kring programmet:
Välkommen att kontakta Niejda på siebrre@niejda.com

När du gör din anmälan godkänner du att dina personuppgifter hanteras och sparas av ASM Event enligt lagen om GDPR. Du kan läsa mer om ASM Events integritetspolicy här